Co Vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval/a svou firmu?
Po škole jsem strávil několik let v Itálii, kde jsem chvíli pracoval jako dobrovolník u záchranky. Potkal jsem tam Roberta, který byl kromě dobrovolníka také velmi dobrým vinařem. Netrvalo dlouho a já začal obchodovat s vínem. Jednou jsem si lámal hlavu, co dát kamarádovi ke 40. narozeninám, a tak jsem mu dal 40 let staré víno. Kamarád byl nadšený a já si uvědomil, že podobný problém – co dát jako dárek člověku, který už všechno má – řeší asi spousta lidí. Tak jsem rozjel web vinozarchivu.cz, který se na archivní vína specializuje.
Co vám na začátku podnikání pomohlo a co vám naopak komplikovalo život?
Jsem poměrně tvrdohlavý a cílevědomý, takže když se do něčeho pustím, nenechám se jen tak něčím odradit. To je podle mě na začátku podnikání velmi důležité, nic není zadarmo. No a co mi komplikuje život? Tak kromě úřední byrokracie je to moje vlastní puntičkářství. Pořád se musím hlídat, abych netrávil zbytečně moc času na detailech, kvůli kterým se pak nedostanu k důležitým věcem. Někdy se prostě nevyplácí, dělat vše na 110 %.
Co považujete za svůj největší úspěch?
Objektivně je asi největším úspěchem to, že vinozarchivu.cz funguje čím dál lépe a dokonce se nám daří, prosadit se i na zahraničních trzích. Já osobně mám ale radost z každého pozitivního hodnocení od zákazníků. Jsem rád, když se k nám zákazníci vrací s tím, že měli s vínem velký úspěch.
Jaké jsou Vaše plány do budoucna?
Člověk nesmí nikdy usnout na vavřínech, protože svět on-line businessu se mění velmi rychle. Rád bych se do budoucna stal číslem 1 v prodeji archivního vína na českém trhu. Kromě toho chci inspirovat zákazníky, aby archivní víno kupovali pro různé lidi i různé příležitosti. Nově rozšiřujeme nabídku i o mladá vína, která jsou k archivaci určená. Takové víno totiž udělá radost dvakrát, když ho člověk dostane a pak i za několik let, když ho otevře třeba na kulaté výročí. No a velkou výzvou bude samozřejmě také další expanze na zahraniční trhy.
Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval/a?
Investovat energii do něčeho, co nemá dostatečný potenciál. Hned na začátku podnikání je třeba vyhodnotit, jestli obor, do kterého se pouštíte, má smysl. Jestli není příliš malý, moc konkurenční, finančně náročný, nebo není možné podnikání snadno škálovat. K podnikání patří cesty, které se ukázaly jako slepé uličky, ale když je brzy rozpoznáte, tak se nic neděje. Je to součást hry. Prostě je třeba jít do akce. Často lituji jen kroků, které jsem nepodnikl.