Pokud jste někdy přemýšleli, kde se berou startupy, vězte, že to není z velkých startupových soutěží. Když v dnešní době do médií prosákne zpráva o nadějné mladé firmě, je to sice obvykle po jejím úspěchu v nějakém takovém klání, to už ale jde v podstatě o hotový projekt s byznysplánem, který od svého skutečného počátku urazil poměrně dlouhou cestu.

V Česku existuje mnoho subjektů věnujících se inkubaci. Preinkubaci, tedy vývoj od prvotního nápadu k založení a rozběhnutí firmy, ale systematicky neřeší skoro nikdo, což se odráží i ve statistikách podnikání. Podle Českého statistického úřadu sice podnikatelů celkově přibývá, je to ale díky rostoucímu zájmu seniorů o vlastní živnost. Počet mladých podnikatelů naopak klesá. Ve věkové kategorii do 39 let jich je o 65 tisíc méně než v roce 2010.

„Podle ČSÚ mladí lidé nechtějí podnikat, není to ale pravda. Naše průzkumy ukazují, že chtějí, jenom nevědí jak,“ říká osmadvacetiletý Jakub Tížek, zakladatel platformy Podnikni to!, která chce tenhle problém vyřešit a mladé lidi učí, jak rozjet úspěšný byznys.

Jakub Tížek a jeho obchodní partner Maxim Dužek

O čem mluví, ví moc dobře. Sám měl před lety skvělý nápad, podle jeho slov na „něco jako Heureku na služby“. Půjčil si statisíce korun od svého otce, které však nenávratně zmizely spolu se skoro dvěma promarněnými roky života.

Víc než rozvoji vlastního projektu se totiž věnoval podepisování dohod o mlčenlivosti prakticky s každým, koho potkal, aby mu jeho ideu nikdo neukradl. Když to nevyšlo, chtěl podnikání vzdát, ale nakonec v roce 2013 rozjel službu Fairlist, srovnávající kvalitu jazykových kurzů, a od té doby ještě několik úspěšných firem.

„Co jsem se já sám učil dva roky, nacpeme do lidí za osm týdnů. Všechno, včetně failů, rychle a intenzivně,“ popisuje Tížek. Jeho cíle jsou dva – dostat podnikání do škol a změnit stereotypní pohled na podnikání v české společnosti.


Pokračování rozhovoru na https://www.forbes.cz/zakladka-pro-startupy-nenapadny-projekt-uci-mlade-lidi-z-vlastnich-chyb/