Jméno: Tomáš Pospíšil
Název firmy: Morning Guru
Pozice ve firmě: zakladatel
Obor podnikání: doplňky stravy
Počet zaměstnanců ve firmě: 2
Kraj: Hlavní město Praha

Co Vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval svou firmu?

Podnikat jsem začal před více než čtyřmi lety s projektem Exekutor má smůlu.cz, kde lidem pomáháme zastavovat protiprávní exekuce. K dnešnímu dni jsme pomohli zastavit exekuce za více než 300 miliónů korun. Zároveň se nám podařilo nastavit business model tak, že náklady na jejich zastavení platí úvěrové společnosti. Před necelým půl rokem jsem se začal poohlížet po nějaké další oblasti, která teprve čeká na pořádné inovace.

Doplňky stravy určitě takovou oblastí jsou a vzhledem k tomu, že se rád bavím se sklenkou v ruce, tak vytvořit Morning Guru kapsle proti kocovině mi přišlo jako skvělý nápad.

Co vám na začátku podnikání pomohlo a co vám naopak komplikovalo život?

V současnosti mi nejvíce pomáhají zkušenosti, které jsem nasbíral při rozjíždění jiných projektů. Pokud bych porovnal své podnikatelské začátky se současným projektem Morning Guru, tak by mezi nimi byla ohromná propast. Hlavním rozdílem by patrně byl přístup k řízení projektů, prioritizace a disciplína. Právě disciplína či vytrvalost jsou nesmírně důležité. V průběhu vývoje produktu či služby je totiž každý přesvědčen, že to bude „úplná pecka.“ Pak ale dojde k oficiálnímu spuštění a zákazníci se sami nehrnou, takže nadšení rychle opadne. Potkal jsem mnoho podnikatelů, kteří disciplínu a vytrvalost neměli a po prvním neúspěchu to prostě zabalili. Je potřeba si uvědomit, že ta nejtěžší část zpravidla začíná až po oficiálním spuštění projektu. Ale není to jen praxe, která mi pomáhá, snažím se rozšiřovat i své teoretické znalosti. Pokud někdo chce začít podnikat, určitě bych každému doporučil přečíst knihu Lean Startup od Erica Riese, která nabízí právě skvělé rady pro rozjíždění nových projektů. Na stranu druhou, život mi tradičně komplikuje administrativa a právní věci (např. náležitosti etiket pro doplňky stravy.)

Co považujete za svůj největší úspěch?

Pokud bych nechal stranou projekt Exekutor má smůlu.cz, kde jsme pomohli tisícům lidem, tak mám ohromnou radost ze způsobu, jakým se mi zatím daří vést projekt Morning Guru. Hned na začátku jsem se rozhodl, že ho postavím na datech a Lean principech. Jinými slovy, s co nejmenšími náklady chci produkt přivést ke skutečným klientům a o všem získávat data. A na základě takto získaných dat dělat další rozhodnutí. Ačkoliv to zní banálně, vytváří to na vás docela zajímavý tlak. Musíte si umět říct: „A dost! Takhle to už je dostatečně dobré a už nemá cenu se tím zabývat. Počkáme, co na to řeknou zákazníci.“ Celým tímto přístupem chci ukázat, že je možné otestovat nějaký nápad s minimálními časovými a finančními náklady. Není potřeba dát hned v práci výpověď a zainvestovat své životní úspory. To vše můžete udělat až v momentě, kdy zjistíte, že lidé mají o váš produkt či službu zájem. Myslím, že by se lidé měli více naučit neuspět. Pokud vezmeme v úvahu prostá čísla, tak šance, že s novým projektem uspějete, je o dost menší, než že neuspějete. Zároveň nikomu neprospěje, když vás takový neúspěch na mnoho let vyřadí z podnikatelského života. Mým současným cílem je v co nejkratší době ověřit, zda je projekt Morning Guru životaschopný, nebo zjistit pravý opak a posunout se dál. Uvědomění si, že i kontrolovaný neúspěch projektu je úspěchem podnikatele, mi trvalo docela dlouho.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna?

Budu i nadále vyhodnocovat data a feedback. Na základě toho se pak rozhodnu, jak budu postupovat dál. V současné době to vypadá, že lidé mají o Morning Guru zájem, takže bych přistoupil k další expanzi. I při ní se ale chci držet především dat. To znamená, že když například zjistím, že lidé musí produkt vidět, aby za něj zaplatili, začnu se více orientovat na offlinové kampaně. Každý den získávám nové, zajímavé poznatky, takže jsem sám zvědavý, kam se to vyvine.

Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval?

Zbytečně bych nečekal! Zejména ve finálních fázích projektu má člověk tendenci oficiální spuštění oddalovat, až bude hotové to či ono. Mnohdy se ale ukáže, že věc, na kterou jste tak dlouho čekali, vašeho zákazníka vůbec nezajímá. Striktněji bych se držel pravidla: „Dostat produkt či službu ke skutečným zákazníkům co nejdříve!“ S největší pravděpodobností budou vaši první zákazníci tzv. early adopters, kteří jsou k určitým nedokonalostem shovívaví, takže není důvod se obávat, že nedokonalý produkt někoho odradí.