Malé české firmy začínají zaostávat v digitální gramotnosti. Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) proto startuje historicky největší edukační aktivitu zaměřenou na využívání digitálních nástrojů v malém byznysu. Rok digitálního podnikání 2019 umožní nejmenším podnikatelům otestovat, jak jsou připraveni na dobu, která se nezadržitelně blíží. Celkem 6 hlavních oblastí se zaměří na Řemeslo 4.0, Průmysl 4.0, Služby 4.0, Obchod a retail 4.0, Farmu 4.0 a Firmu 4.0. Doprovodné aktivity se zaměří na edukaci formou videí, webinářů, seminářů, přednášek a praktických workshopů. Zapojena je rovněž univerzitní a středoškolská platforma.

Za více práce více peněz. Ale ekonomický růst by rozhodně neměl být důvodem pro snížení objemu práce. Nové technologie by měly přinést především zvýšení efektivity, bezpečnosti na pracovišti a snížení fyzické námahy, nikoliv ale snížení objemu práce. Jen 23 % populace je pro zkrácení pracovní doby na 37,5 hodiny týdně. Agentura Ipsos připravila pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) anketu mezi zaměstnanci.

Dobrá zpráva na závěr roku. Několikaletá iniciativa AMSP ČR je konečně u cíle. Ministerstvo průmyslu a obchodu na základě podkladů AMSP ČR připravilo finální scénář pro vládní Usnesení, definující historicky poprvé rodinnou firmu a rodinnou živnost. 18.12. 2018 bylo zahájeno meziresortní připomínkové řízení k materiálu: „Vymezení rodinného podniku v České republice“, které potrvá do 7. 1. 2019. Poté by mělo být přijato vládní Usnesení, čímž bude nejen splněn klíčový legislativní cíl Roku rodinného podnikání, ale otevře se cesta pro cílenou podporu klíčového segmentu českého podnikání.

Víte, že v roce 1930 bylo Československo na osmém místě na světě v počtu přihlášených patentů? A víte, že jsme jich tehdy přihlašovali pětinásobně víc než dnes? A současnost? Srovnatelné Švédsko nebo Rakousko přihlašují dnes o řád více zahraničních patentů, než naši podnikatelé. I to je důvodem, proč jsme v inovační výkonnosti nyní až na konci třetí světové desítky. Jedním z absolutních lídrů je přitom Jižní Korea, kterou představujeme v aktuálním Trade News, časopise AMSP ČR.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR oznamuje ke konci každého roku výčet a hodnocení nejvýznamnějších legislativních změn, které ovlivní v dalším období tuzemské podnikatele. Tradiční balíček letos zahrnuje dvanáct hlavních opatření státu s bezprostředním dopadem na rok 2019 a poprvé se představuje dalších šest klíčových rozpracovaných zákonů, jejichž významný vliv na firmy a živnostníky lze očekávat v horizontu maximálně dvou let.

Ani na podzim nezůstává AMSP ČR s projektem Rok rodinných firem 2018 rodinným firmám nic dlužný. Každý týden se otevírají další témata, medializují rodinné firmy a problematika s nimi spojená, vyjednává podpora a hlavně se konají další setkání rodinných firem mezi sebou. Několikaletá aktivita se stala takřka hnutím za rodinné firmy, přibíráme další podnikatele a ač to nebylo původně plánováno, podařilo se nám vybudovat nejucelenější přirozenou vzdělávací infrastrukturu pro rodinné firmy.

Právě vychází páté číslo 7. ročníku časopisu TRADE NEWS. Listopadové číslo se teritoriálně zaměřuje na Ruskou federaci a přináší Vám opět zajímavá podnikatelská témata. Nenechte si ujít jeho elektronickou verzi ZDARMA. Úvodem: Světové velmoci budí emoce. Rusko, Čína, Spojené státy, Německo nebo třeba Indie historicky vzbuzují očekávání i obavy a jsou středobodem politických i ekonomických diskuzí. Na tom není nic mimořádného, jen je třeba nepodlehnout mediální a politické masáži a nenechat se vmanipulovat do role exekutorů mezinárodních vztahů.

Využívání aplikací v maloobchodě. Drony v řemesle a v zemědělství. Robotizace malého průmyslu. Textující dobytek. Sdílené služby nebo vzdálená správa dat. To vše bude podnikatele čekat v příštích letech. Jen 48 % malých firem ale považuje své digitální znalosti, potřebné pro podnikání, za dobré. Proto spouští Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) historicky největší edukační aktivitu zaměřenou na využívání digitálních nástrojů v malém byznysu. Rok digitálního podnikání 2019 umožní nejmenším podnikatelům otestovat, jak jsou připraveni na dobu, kdy si zákazníci budou na 3D tiskárně tisknout těstoviny nebo cukrovinky.

Jen necelá polovina českých malých a středních firem si věří v digitálních dovednostech. Ty jsou klíčové pro 90 % malých firem, především v hledání nových zaměstnanců a v udržení konkurenceschopnosti. Tři čtvrtiny malých firem využívají Facebook, na druhém místě je s necelými 30 % Instagram. Třetina malých firem Facebook používá k hledání nových zaměstnanců. Sociální sítě jsou nejdůležitějším nástrojem u projektů, za kterými stojí ženy-podnikatelky. Nová zjištění vyplývají z průzkumu agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).